انرژیانرژی برقابیطراحی و مدل سازی

تولید برق با توربین آبی

نام توربین در سال 1824م در یک مقاله علمی توسط یک مهندس فرانسوی با نام بوردین[1] مطرح شد. در سال 1827م فورنیرون[2]اولین توربین واقعی را ساخت. این ماشین با قطر چرخ 500 میلیمتر قادر به تولید توانی در حدود 20 تا 30 کیلووات بود.

توربين­هاي آبي از نوع توربوماشين­هاي توان­ده قدرت مي­باشند، كه در نيروگاه­هاي آبي جهت توليد انرژي الكتريكي بكار مي­روند. از نظر صنعتي مي­توان گفت كه در مقايسه با ساير ماشين­ها، توربين­هاي آبي داراي بالاترين راندمان و قدرت توليدي برحسب كيلووات در هر واحد مي­باشند. امروزه توربين­هاي آبي با قدرت­هاي چند صد كيلوات و راندمان بالاي 95% در نيروگاه­هاي آبي مشغول به كار هستند.

از بعد ديگر به علت مشكلات و مسائل زيست محيطي و ارزش مواد سوختي، امروزه در كليه كشورهاي جهان سعي مي­شود از انرژي آب جهت توليد برق استفاده گردد. اغلب كشورهاي توسعه يافته عملاً از كليه پتانسيل­هاي آبي موجود خود جهت توليد برق استفاده نموده­اند. ساير كشورها نيز به همين نحو سعي دارند كه از اين انرژي طبيعي و رايگان استفاده نمايند. تنها اشكال نيروگاه­هاي آبي در مقايسه با نيروگاه­هاي بخار و گازي، بالا بودن سرمايه اوليه و مدت زمان زياد اجراي پروژه مي­باشد. اما در عوض عمر اين نيروگاه­ها طولاني و نگهداري آن­ها نيز كم هزينه مي­باشد. شکل زیر مقايسه رشد نيروگاه­هاي مختلف طي سال­هاي اخير در جهان را نشان مي­دهد. مشاهده مي­گردد با وجود رشد کاربرد نيروگاه­هاي آبي، همچنان اين نيروگاه­ها سهم کمي از توليد انرژي جهان را بر عهده دارند. از نظر تاريخي، كشور ما جزء، اولين كشورهاي جهان در ساخت و بهره برداري از توربين­هاي آبي از نوع چرخ آبي مي­باشد. ليكن به علت حجم بزرگ و قدرت توليدي كم اين نوع ماشين­ها امروزه منسوخ شده و بيشتر جنبه تاريخي دارند.

در یک نیروگاه آبی دبي آب از رودخانه یا مخزن آب بوسیله یک لوله يا يك كانال به توربين انتقال مي­يابد. انرژی آب باعث چرخش توربین شده که منجر به تولید انرژی الکتریسیته توسط ژنراتور متصل به توربین می­گردد. آب خروجي از توربين به يك كانال يا رودخانه پايين دست ريخته مي­شود.

ساخت و بهره برداري در نيروگاه­هاي آبي كوچك در بسياري از كشورها توسعه زيادي پيدا كرده است. از مزاياي نيروگاه­هاي آبي كوچك، کم بودن مدت زمان طراحي و ساخت نيروگاه و سرمايه گذاري اوليه مي­باشد. با این حال قيمت هر كيلو وات نصب شده اين نوع نيروگاه­ها نسبت به نيروگاه­هاي بزرگ بيشتر است. براي رفع اين عيب كوشش مي­گردد حتي المقدور تجهيزات نيروگاه­هاي آبي كوچك شامل توربين، ژنراتور و گاورنر با تكنولوژي ساده و در داخل كشور مربوطه ساخته و توليد شود. نیروگاه­های آبی را از نظر ارتفاع آبي كه توربين با آن كار مي كند (ارتفاع ريزش آب)، به ارتفاع كم، متوسط و زياد تقسيم مي­نمايند.

توسعه نیروگاه­های آبی در کشورمان در چند دهه اخیر شتاب قابل توجهی داشته است. به شکلی که ظرفیت کمتر از 2000 مگاوات تولید انرژی الکتریسیته توسط چند نیروگاه آبی در طی سه دهه گذشته به بیش از 11000 مگاوات افزایش یافته است.

توربین آبی
توربین آبی

گروه پمپ توربو با همکاری شرکت پمپ برکه در اختیار داشتن دانش فنی و تجهیزات کارگاهی آماده ی ارائه ی خدمات به مشتریان عزیز و متقاضیان این نیروگاه ها می باشد.

راه های ارتباطی:

02156546895

02156546896

09334510064 (مهندس عبداله نژاد)

 


[1] -Burdin.

[2] -Fourneyron.

 

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. با سلام
    لطفا در مورد طراحی و ساخت توربو ژنراتور ابی برای دبی 200 لیتر د رثانیه با هد آب 20 متر اعلام نظر بفرمایید
    ژنراتور مورد نیاز بین 10 الی 15 کیلو وات ورد نیاز می باشد – 09155197043 جواد صباغ
    با تشکر

  2. با سلام
    ضمن تشکر از شما وهمگارانتان در ارائه این اطلاعات خواهشمند است در صورت امکان نسبت به ارسال اطلاعات راجع به انواع مدل وظرفیت تولید برق وهمچنین قیمت آنها جهت نصب در یک مجتمع صنعتی ,کشاورزی,دامپروری همکاریهای لازم را مبذول فرمائید .
    با تشکر
    محمد سعید مرادزاده

  3. با سلام
    ضمن تشکر از شما وهمگارانتان در ارائه این اطلاعات خواهشمند است در صورت امکان نسبت به ارسال اطلاعات راجع به انواع مدل وظرفیت تولید برق وهمچنین قیمت آنها جهت نصب در یک مجتمع صنعتی همکاریهای لازم را مبذول فرمائید .
    با تشکر

  4. به نام خدا ما می توانیم با استفاده از توربین های ابی بسیار کوچک تولید الکتریسیته کنیم به گونه ای که این توربین های کوچک را در شلنگ های اب معمولی قرار دهیم و با استفاده از جریان آبی که در شلنگ است این توربین های کوپک را بکار بینددازیم و بتوانیم در این بهران کمبود برق و پیشرفت دستگاه ها به سوی مصرف کردن الکتریسیته حد اقل یک باتری کوچک یا حتی باطری موبایل خود را شارژ کنیم…..

    1. در روستاي ما در قلعه لان از توابع كرمانشاج(روستايي از توابع كرمانشاه نرسيده به كرج) يكدانا آقا بينام صابر فرچي داداش ساراي فرج ي شيلنگ و كرده توي فرج خواهرش و برق توليد نموده است،بسماله ارحمن الرحيم .

  5. با سلام و احترام
    بنده کارشناس مرمت بناهای تاریخی هستم و بیش از 15 سال سابقه کار و مدیریتی در مرمت و تغییر کاربری و بهره برداری از بناهای تاریخی را دارم .
    قصد دارم در یک مجموعه گردشگری و طبیعت گردی زیبا از آب قنات آن منطقه برق برای روشنایی و . . . استفاده کنم . خروجی این آب 5 اینج می باشد از کمک و لطف شما متشکرم
    09131138493

  6. سلام خسته نباشید، من یک پرورش ماهی دارم با دبی آب 300 لیتر. برق نداریم لطفا راهنمایی کنید.ممنون 09133837840.

  7. در روستاي ما در قلعه لان از توابع كرمانشاج(روستايي از توابع كرمانشاه نرسيده به كرج) يكدانا آقا بينام صابر فرچي داداش ساراي فرج ي شيلنگ و كرده توي فرج خواهرش و برق توليد نموده است،بسماله ارحمن الرحيم .

  8. دورود بر شما .4 عدد توربین میخوام سفارش بدم میخواستم با هاتون تماس داشته باشم اما شمار ها رو کسی جواب نمده وخط شما هم خاموشه

  9. با سلام و آرزوی توفیق به عرض می رساند بنده یک لوله آب به قطر 4 اینچ وبه ارتفاع 10متر دارم می خواهم برای تولید برق بر روی آن توربین آبی نصب کنم خواهشمند است بفرمایید چه نوع توربین و چه تجهیزات دیگری برای این کار لازم است. لطفاً قیمت هرکدام را جداگانه بفرمایید. در ضمن بفرمایید با این مقدار آب چند کیلو وات برق می توان تولید کرد. باسپاس فراوان

  10. سلام رودخانه ایمجاورزمین بنده است که ۵۰لیتر آب حداقل دارد قصددارم ازآن برق لازم برای پمپاژ تولید کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا