مهندسی معکوس

مهندسی معکوس پمپ

مهندسی معکوس یکی از روشهایی است که شرکتها با به کارگیری آن، فرایند تکوین محصول خود را سرعت می بخشند. این روش در کشورهای درحال توسعه چون ایران که ازنظر دانش طراحی محصول و فناوری تولید عقب تر از کشورهای پیشرفته هستند، پاسخی به افزایش توان طراحی و تسریع فرایند تکوین است.

مهندسی معکوس برای بازیابی و تشخیص اجزای متشکله یک محصول بویژه در صورت عدم دسترسی به طراحی اولیه کاربرد داشته و برای نگهداری، گسترش و توسعه امکانات موجود و مهندسی مجدد (RE-ENGINEERING) مورداستفاده قرار می گیرد.

مهندسی معکوس یکی از روشهای دسترسی به دانش فنی است. لازمه اجرای این روش وجود نمونه هایی از محصول است که مبنای کار تحقیقات قرار می گیرد. در این روش برای دستیابی به دانش فنی به برون فکنی اطلاعات فنی از طریق تجزیه محصول متوسل می شویم که اصطلاحاً کشف کردن (DEFAKTAGE) دانش فنی نامیده می شود. در این فرایند، کارشناسان مربوطه، مشخصات، هدف و شرایط طراحی محصول را درنظر گرفته و سعی در ساخت و تولید محصول طبق استانداردهای ملی و رایج خود دارند و نقاط مجهول و ناشناخته مسئله را نیز با درایت و بررسیهــــای کارشناسی و تحقیقات پوشش می دهند، بدون اینکه از ابتدا درگیر جزئیات فنی و طراحی محصول شده باشند. شاید بتوان از مهندسی معکوس به عنوان کپی برداری آگــــاهانه از یک محصول نام برد،‌روشی که عده ای از کشورهای شرق آسیا و اروپا بعداز جنگ جهانی دوم عملاً پیاده کردند و درحال حاضر جزء کشورهای پیشرفته و صنعتی محسوب می شوند.

در زمینه ی پمپ ها نیز چنین مقوله ای وجود دارد و برای برخی قطعات و اجزای ماشین بکار می رود. در این زمینه مهمترین مسئله توانایی دست یابی به هندسه ی صحیح پمپ می باشد که در برخی مواقع مسائل دقیق طراحی آن ممکن است شناخته شده نباشند.

به منظور مدل سازی قطعات پیچیده و یا قطعاتی که نیاز به اندازه برداری دقیق دارند، از روش اسکن سه بعدی قطعه استفاده می شود. در این روش از دوربین های بخصوصی استفاده می شود. این روش قبلا با نام CMM نیز شناخته می شد. فایل خروجی در این روش مجموعه ای از نقاط تحت عنوان ابر نقاط می باشد که در فرمت STL ارائه می شود. این مجموعه نقطه هندسه ی قطعه را مشخص می کند. برای تبدیل این نقاط به هندسه ی مورد نیاز مدل سازی و ریخته گری باید فرآیندهایی بر روی این نقاط صورت گیرد. این عمل با کمک نرم افزار های CAD انجام می شود.

گروه پمپ توربو با در اختیار داشتن تجارب متعدد در انجام این پروسه و تبدیل فایل ابر نقاط به هندسه، هم اکنون آماده ارائه ی خدمات مهندسی در این زمینه می باشد.

 

اسکن - مهندسی معکوس
اسکن – مهندسی معکوس

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب
    بنده یک پمپ کوچک ۱۲ ولت از چین آورده ام که میخواهم آنرا مهندسی معکوس و تولید انبوه نمایم.
    چگونه میتوانم از کمک شما استفاده نمایم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا