
امروزه به دلیل تقاضای متغییر انرژی و نیز ظرفیت ذخیره سازی محدود انرژی نیاز به توربین های هیدرولیکی با قابلیت انعطاف بالایی می باشد. در نتیجه توربین های آبی تمایل دارند با در محدوده وسیعی از رژیم هایی که دور از نقطه بهینه طراحی هستند عمل کنند. کارکرد توربین های فرانسیس در دبی های کم اغلب به وسیله توسعه ورتکس روپایجاد شده در خروجی رانر توربین و در داخل لوله خروجی محدود می شود. در این سمینار ابتدا به بررسی جریان چرخشی داخلیپرداخته می شود. سپس به بررسی ورتکس روپ و اثرات آن بر عملکرد یک توربین فرانسیس پرداخته می شود و در انتها روش های عملی برای کاهش اثرات ورتکس روپ (به ویژه روش تزریق جت) معرفی می گردند.